Przepisy kolejowe

sygnalizacja, znaki kolejowe, semafory

Symulator semafora

Klikając na komorach semafora ustaw pożądany sygnał i przeczytaj jego opis.

pierwsza komora druga komora trzecia komora czwarta komora piąta komora pas świetlny

Sygnał S4 — „następny semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z szybkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h” (jedno pomarańczowe światło migające na semaforze). Sygnał nie nakazuje zmniejszyć prędkości, informuje jedynie o sygnale podawanym przez następny semafor. Maszynista dostosuje prędkość zależnie od drogi hamowania i odległości od następnego semafora.

Po sygnale S4 mogą pojawić się wszystkie sygnały ograniczające prędkość do 60 km/h (z pomarańczowym pasem poziomym): sygnał S10a, S11a, S12a, S13a lub dowolny sygnał ograniczający prędkość do 40 km/h (bez pasa poziomego): sygnał S10, S11, S12, S13. Jeśli sytuacja na następnych odstępach się zmieni, może być podany inny sygnał, wprowadzający mniejsze ograniczenia, czyli jazda z najwyższą dozwoloną prędkością (sygnał S2) lub jazda z najwyższą dozwoloną prędkością nie większa niż 160 km/h z dodatkowymi informacjami o następnym semaforze (powtórzony sygnał S3) a także (teoretycznie) sygnały niewprowadzające ograniczenia, ale informujące o ograniczeniach na następnych semaforach: powtórzony sygnał S4 lub S5 (czerwone światło na następnym semaforze).

Sygnał S4 występuje tylko na semaforach półsamoczynnych.

powrót do: strony głównej