Przepisy kolejowe

sygnalizacja, znaki kolejowe, semafory

Symulator semafora

Klikając na komorach semafora ustaw pożądany sygnał i przeczytaj jego opis.

pierwsza komora druga komora trzecia komora czwarta komora piąta komora pas świetlny

Zgodnie z Ie-1 jest to sygnał wątpliwy, jednak Czytelnik zwrócił naszą uwagę, że „jedno światło pomarańczowe nie może być traktowane za sygnał wątpliwy jedynie ze względu na jego pozycję. Maszynista w nocy czy przy złych warunkach atmosferycznych nie będzie miał możliwości na taką analizę i nie znam przypadku aby taką sytuacje ktokolwiek kwestionował”. Dodatkowo „nie ma możliwości, aby wyświetliło się tylko jedno światło pomarańczowe, przy wymaganych dwóch, ponieważ są podłączone do jednego obwodu. Na stronach producenta można znaleźć tego potwierdzenie”. W praktyce, należy więc traktować ten sygnał jako Sygnał S5 — "następny semafor wskazuje sygnał stój"

Sygnał S5 — "następny semafor wskazuje sygnał stój" (jedno światło pomarańczowe ciągłe na semaforze). Sygnał nie nakazuje zmniejszyć prędkości, informuje jedynie o sygnale podawanym przez następny semafor. Maszynista dostosuje prędkość zależnie od drogi hamowania i odległości od następnego semafora, tak by bezpiecznie się przed nim zatrzymać. Sygnalizator pięciokomorowy z sygnałem S5 używany jest w trzystawnej i czterostawnej SBL i oznacza jeden wolny odstęp, a za nim odstęp zajęty przez inny skład.

Po sygnale S5 należy spodziewać się sygnału S1 (w szczególnych przypadkach sygnału S1a) i tak dostosować prędkość, by bezpiecznie się przed nimi zatrzymać. Jeśli jednak następny odstęp się zwolni, może pojawić się inny sygnał, zezwalający na jazdę z ograniczoną prędkością lub pełną prędkością (zależnie od ilości wolnych odstępów i rodzaju SBL).

powrót do: strony głównej